Mitől lesz túlzottan elmosódott egy akvarell kép?

Kedves Alkotótársam!
Ezen a héten is folytatódik a Művészlelkek Alkotóklubjában a csütörtök esténkénti díjmentes online alkotás.
Téged is szeretettel várlak!
Ha nem vagy még tagja az ingyenes alkotóklubnak, akkor itt tudsz csatlakozni:
***
Mitől lesz túlzottan elmosódott egy akvarell kép?
Ebben a bejegyzésben az elmosódott akvarellek okait vizsgálom meg. A túlzott elmosódás gyakori probléma, amely bármelyik médiumnál előfordulhat, de különösen az akvarellfestékre jellemző. Persze az elmosódottság magának az akvarellfestéknek az alaptermészetéből is fakad, de megfelelő módon kézben tarthatjuk ennek a mértékét.
Elmosódott, tompa színeket kaphatunk, ha:
– túl sok vizet adunk a festékhez, amitől a pigmentek elválnak egymástól, és egyenetlen textúrát hoznak létre a a papíron,
– túl sok pigmentet keverünk össze,
– nem volt eléggé kimosva az ecset,
– egy újabb réteg festéket viszünk fel a még meg nem száradt festékre.
Túl sok víz használata
Ha túl sok vizet adunk a festékhez, akkor a pigmentek szétválhatnak és ez egyenetlen textúrát eredményezhet a papíron, ami elmosódott megjelenést eredményezhet. A probléma elkerülése érdekében használjunk kevesebb vizet a festék keverésekor, vagy hagyjuk, hogy minden réteg teljesen megszáradjon, mielőtt újabb réteget adnánk hozzá. Ez megakadályozza, hogy a pigmentek egymással keveredjenek és homályos megjelenést hozzanak létre.
Ne feledd, hogy a víz és a pigment közötti megfelelő egyensúly elérése elengedhetetlen az akvarellfestészetben. Némi gyakorlással és türelemmel elsajátítható a megfelelő mennyiségű víz használata a festésnél.
Túl sok pigment használata
Egy másik gyakori ok, amiért homályos, elmosódott színeket kapunk az akvarellképeken az, ha túl sok pigmentet keverünk össze.
A probléma elkerülése érdekében fontos az egyes festményeken használt pigmentek mennyiségének korlátozása. Próbáljunk meg legfeljebb két-három színhez ragaszkodni. Ez segít abban, hogy színeink élénkek maradjanak. Ha csak az alapszíneket használjuk (kék, piros, sárga) soha nem lesznek a színeink elmosódott hatásúak.
Nincs eléggé kimosva az ecset
Ha nincs megfelelően kimosva az ecsetünk és még az előző festékből maradtak benne pigmentek, akkor szintén jó eséllyel tompa, kissé homályos színeket kaphatunk.
Ennek elkerülésére mindig jól mossuk ki az ecsetünket és miután kimostuk töröljük meg egy száraz törlőkendővel, papírtörlővel.
Újabb festékréteg felvitele a még meg nem száradt festékre
Biztosan jártál már Te is úgy, hogy nem vártad meg, hogy a papíron megszáradjon az első réteg és máris ráfestettél. Nos, ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy a színeid elmosódottá válnak és eltompulnak. Persze ez alól kivétel, amikor a nedvesre nedves technikát alkalmazzuk és kifejezetten ezt a hatást akarjuk elérni.
Ahhoz, hogy ezt elkerüljük mindig várjuk meg, hogy megszáradjon az előzőleg felvitt festékréteg. Ezt a folyamatot felgyorsíthatjuk, ha hajszárítóval rászárítunk az adott felületre.
Remélem, hogy a fenti tippek, praktikák segítenek az akvarellfestésben. Fontos, hogy soha ne csüggedjünk, még akkor sem, ha nem úgy sikerül egy akvarellkép, ahogyan azt elterveztük. Gyakoroljuk sokat és rá fogunk érezni a megfelelő technikára!
***
A Művészlelkek Műhelyébe a múlt heti szellőrózsa akvarell és zentangle pipacsok után ezen a héten egy gouache kép videójával bővült a megfesthető képek száma. A 4 levelű lóhere megfestése közel egy órát vesz igénybe. Remélem, hogy mindenkinek, aki megfesti velem együtt, szerencsét fog hozni!
A Műhelyhez itt tudsz csatlakozni:
Kellemes alkotást, jó időtöltést kívánok mindenkinek!
Mónika
Tarts velünk, „tegyük műveinkkel színesebbé a világot!”

Olajos Mónika vagyok. Már több, mint 15 éve foglalkozom különböző művészeti technikákkal. Néhány általam kedvelt technika: akvarell, gouache, ceruzarajz, zentangle, üvegfestés, selyemfestés. Remélem, hogy blogomon hasznos információkat találsz, akkor is ha még csak most ismerkedsz ezzel a területtel és akkor is, ha már régóta foglalkozol valamilyen művészeti ággal.
Facebook Comments